رد شدن به محتوای اصلی

رمز گشایی کد اٌتیسم

 

 

 

رمز گشایی کد اٌتیسم: دانشمندان زیرگروه هایی را جهت اختلال طیف اٌتیسم کشف نمودند که میتواند به نتایج درمانی بهتری منجر شود.

 

تحقیقات جدید که بر اساس مطالعه ای توسط محققان مرکز پزشکی Weill Cornell انجام شده، انواع مختلفی از اختلال طیف اوتیسم (ASD) را بر اساس فعالیت مغز و رفتار کشف کرده است.

محققان با تجزیه و تحلیل داده های تصویربرداری سیستم عصبی و مغز، الگوهای ارتباطات مغزی مرتبط با ویژگی های رفتاری متفاوت را در افراد مبتلا به اختلال طیف اٌتیسم (ASD) شناسایی کردند. این یافتهها بینشجدیدی را در ارتباط با این طیف اختلال ارائه میکنند که میتواند به بهبود تشخیص و درمان اتیسم به صورت درمانهای ویژه ی فردی در هر فرد مبتلا، منجر گردد.

اختلال طیف اٌتیسم یک اختلال عصبی رشدی پیچیده ای است که با علایم اتیسم مانند مشکلات در تعاملات اجتماعی، ارتباطی و رفتارهای تکراری مشخص می شود.

این مطالعه با هدف تعیین زیرگروههای متفاوت اختلال طیف اٌتیسم (ASD) و مسیرهای ژنتیکی زیربنایی در آنها میباشد.

با بررسی دادههای منتج از تصویربرداری های سیستم عصبی، بیان ژنی و محصولات پروتئینی آنها، محققان چهار گروه بالینی متمایز از افراد مبتلا به اختلال طیف اٌتیسم (ASD) را شناسایی کردند که هر کدام الگوهای ارتباط مغزی و ویژگیهای رفتاری منحصر به فردی را نشان میدهند.

نظیر بسیاری از اختلالات عصبی و روانپزشکی، افراد مبتلا به اختلال طیف اٌتیسم نیز انواع مختلفی از مشکلات را در تعاملات اجتماعی، ارتباطی و رفتارهای تکراری تجربه میکنند.

این مطالعه در تارخ نهم مارس سال 2023 در مجله Nature Neuroscience منتشر شد که در آن با استفاده از تکنیک یادگیری ماشینی(Machine learning)  که عبارت است از زیرمجموعهای از هوش مصنوعی ،علوم کامپیوتری و حوزهای از علوم محاسباتی و آماری که بر تجزیه و تحلیل و تفسیر الگوها و ساختار دادهها تمرکز دارد. با تجزیه و تحلیل دادههای تصویربرداری سیستم عصبی از 299 فرد مبتلا به اٌتیسم و 907 فرد غیر مبتلا، با این تکنیک محققان توانستند الگوهایی از ارتباطات مغزی مرتبط با ویژگی های رفتاری افراد مبتلا به اٌتیسم، نظیر توانایی های کلامی، ارتباطات اجتماعی، و رفتارهای تکراری یا کلیشه ای را بیابند و نشان دادند که تفاوت در بیان ژن و تعاملات پروتئین-پروتئین در این زیرگروه ها، تفاوت های مغزی و رفتاری را توضیح می دهد.

دکتر Conor Liston دانشیار روانپزشکی و علوم اعصاب در موسسه تحقیقاتی و مرکز پزشکی مغز و اعصابWeill Cornell اظهار میدارد " دانشمندان معتقدند که احتمالاً انواع مختلفی از اختلال طیف اٌتیسم وجود دارد که ممکن است به درمانهای متفاوتی نیاز داشته باشد، اما هیچ اتفاق نظری در مورد چگونگی تعریف آنها وجود ندارد و وی می افزاید: "مطالعه حاضر، رویکرد جدیدی را برای کشف انواع زیرگروه های اٌتیسم مطرح می کند که ممکن است روزی به رویکردهای جدیدی برای تشخیص و درمان اتیسم منجر شود."

نویسنده اصلی این مطالعه، دکتر Amanda Buch ، اظهار میدارد که معیارهای تشخیصی اختلال طیف اٌتیسم گسترده میباشد که خود توسعه درمانهای هدفمند را چالش برانگیز مینماید و فردی سازی درمان جهت افراد مبتلا به اختلال طیف اٌتیسم نیازمند درک و پرداختن به تنوع بیولوژیکی موجود در این طیف اختلال است.

این مطالعه توانست چهار گروه بالینی متمایز از افراد مبتلا به اٌتیسم را شناسایی کند که این زیرگروه های اختلال طیف اٌتیسم با مسیرهای مولکولی متفاوت و مجزا در ارتباط هستند. زیرگروههای شناساییشده در این مطالعه تفاوت در توانایی های کلامی، ارتباطات اجتماعی و رفتارهای تکراری را نشان دادند. محققان تفاوتهایی را در ارتباطات مداری شبکه های مغزی میان این زیر گروهها مشاهده کردند که برخی از شبکههای مغزی اتصالات غیر معمول را در جهتهای مخالف نشان میدهند. این مطالعه همچنین ژن های خاص مرتبط با اٌتیسم را شناسایی کرد که این خود، ارتباطات غیر معمول منحصر به فرد مغزی مشاهده شده در هر زیر گروه را توضیح می دهد.

در چهار زیرگروه بالینی تشخیص داده شده در دو زیرگروه هوش کلامی بالاتر از حد متوسط بوده، یکی از زیرگروه ها، واجد اختلال شدید در ارتباطات اجتماعی بودند اما رفتارهای تکراری کمتری نشان میدادند در حالیکه زیرگروه دیگر رفتارهای تکراری بیشتری داشته اما اختلال ارتباطات اجتماعی کمتری نشان میدادند. ارتباطات بین بخشهایی از مغز که اطلاعات بصری را پردازش میکنند در زیرگروه با اختلال ارتباطات اجتماعی بیشتر، بیش فعال بوده در حالیکه این ارتباطات مغزی در گروه با رفتارهای تکراری شدید تردارای فعالیت ضعیف تری بود.

 

     

 

روش یادگیری ماشینی، واجد مکعب منشور سه بعدی است که در سه بعد، رفتار مغز را نشان میدهد که بر روی آن حک شده اند. نور سفید یا  همان داده ها، به منشور یا الگوریتم یادگیری ماشینی منتقل میشود و به چهار مسیر نوری رنگی تقسیم میگردد که طیف افراد مبتلا به اٌتیستم را در چهار زیرگروه نشان میدهد. پس زمینه واجد توالی، نشان دهنده ارتباط مولکولی زیرگروه ها میباشد.

 

این یافته ها، پیامدهای قابل توجهی جهت توسعه درمان های مؤثرتر برای اختلال طیف اٌتیسم (ASD) را در پی دارند. با شناسایی زیرگروههای (ASD)، ممکن است بتوان از درمان های فردی که به بهترین وجه با نیازهای خاص فرد سازگار است، استفاده کرد.

نتایج این مطالعه بر اهمیت در نظر گرفتن زیرگروهها در کارآزماییهای بالینی و دستیابی درمانهای مناسب برای پرداختن به مکانیسمهای بیولوژیکی متنوع زیربنایی اختلال طیف اٌتیسم تأکید میکند.

این تیم تحقیقاتی قصد دارد زیرگروه های یافت شده  و درمان های بالقوه هدفمند جهت این زیرگروه ها را در موش های آزمایشگاهی بررسی کند و همزمان نیز همکاری با سایر تیم های تحقیقاتی و اصلاح تکنیک های یادگیری ماشینی نیز در حال انجام است

یافتههای این مطالعه منجر به درک بهتر اختلال طیف اٌتیسم (ASD) و باعث امیدواری جهت توسعه مداخلات فردیسازی شده میباشد که قادر به برآورده نمودن نیازهای مختلف افراد مبتلا به اٌتیسم خواهد بود و هدف نهایی، ارتقاء درک اختلال طیف اٌتیسم (ASD) و بهبود زندگی افراد مبتلا به این اختلال میباشد.

 

 

مترجم: دکتر هایده حائری

Reference:

 

https://studyfinds.org/autism-subtypes-better-treatments/

 

Journal reference:

Buch, A. M., et al. (2023). Molecular and network-level mechanisms explaining individual differences in autism spectrum disorder. Nature Neuroscience. doi.org/10.1038/s41593-023-01259-x.

 

منبع: موسسه گنجینه

June 2023   (تیرماه 1402) 

 

  

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

راهنمای جامع انتخاب پیراهن مردانه

  راهنمای جامع انتخاب پیراهن مردانه   پیراهن مردانه یکی از مهم‌ترین و الزامی‌ترین البسه برای آقایان محسوب می‌شود. چرا که ایجاد یک تیپ کاملاً رسمی و یا حتی اسپورت متناسب برای مجالس خودمانی و یا تشریفاتی چون عروسی و…  نیازمند یک پیراهن مناسب می‌باشد. اما در انتخاب   پیراهن مردانه ‌ مناسب علی‌رغم این که بسیار ساده و آسان به نظر می‌رسد، نکات مهم و ظریفی به شما می‌شود که عدم توجه به این نکات می‌تواند منجر به به هم ریختگی استایل فرد شده و از جذابیت آن بکاهد. با توجه به این موضوع اگر خواهان خریدی موفق و رضایت بخش در این زمینه هستید،  با ما همراه باشید تا با نگاه تازه‌تر و حرفه‌ای‌تری به انتخاب پیراهن مردانه بپردازید. با گسترش صنعت مد و پوشاک، و تغییر البسه‌ در طی سالیان گذشته پیراهن مردانه نیز با تغییرات مختلفی رو به رو شده است. ولی با وجود همه‌ی این تغییرات این پیراهن‌ها از الگوی مشابه‌ای که ساده و بدون جزئیات است بهره می‌برند. در واقع می‌توان گفت تغییراتی که در این پیراهن‌ها اعمال شده بیشتر به رنگ، جنس، طرح پارچه مربوط می‌شود. بنابراین با توجه به افزایش تنوع پیراهن‌های مردانه، انتخاب منا

ویژگی های توری پلیسه

  ویژگی های منحصر به فرد توری پلیسه توری های پلیسه انعطاف پذیری قابل توجهی دارند و همچنین به لطف فریم های آلومینیومی به هنگام باز و یا بسته شدن حرکتی روانی دارند. انواع مختلفی از توری های پلیسه قابلیت ساخت و نصب در فریم های پنجره های آلومینیومی ترمال بریک و پنجره های دوجداره یو پی وی سی UPVC را دارند. شایان ذکر است که توری های پلیسه قابلیت نصب در دیگر پنجره ها را نیز دارند. نصب راحت و کیفیت بسیار بالا دلیل تقاضای بسیار زیاد این توری ها شده است. همان طور که بالاتر اشاره شد توری استفاده شده در این محصول از جنس پلی استرین است و دوام بسیار بالایی دارد و از همه مهمتر اینکه آلودگی را به خود جذب نمیکند. توجه داشته باشید که با وجود کیفیت بسیار بالای توری های پلیسه ساخت روماپن، این محصول هم مانند تمامی محصولات بعد از مدتی نیاز به تعمیر و نگهداری دارد که در این مورد گروه صنعتی روماپن همیشه در تمامی ساعات شبانه روز همراه شما خواهد بود. کاربرد توری پلیسه در زیر، به مهمترین کاربردهای توری های پلیسه که باعث محبوبت آنها شده است اشاره میکنیم : قابلیت تمیز شوندگی بسیار راحت و سریع جلوگیری از

طرح تعالی مدیریت مدرسه چیست

مدیر کل دفتر دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش، برنامه تعالی مدیریت مدرسه را گامی موثر برای تبدیل مدرسه به عنوان کانون آموزش یادگیرنده عنوان کرد و گفت: برنامه تعالی مدیریت مدرسه با دو رویکرد کیفی‌سازی آموزش بر اساس استاندارد و رویکردها دنبال می‌شود و برای هر فعالیت شاخص واستانداردی تعریف شده است. به گزارش ایسنا، عظیم محبی در جمع شورای معاونین اداره کل و روسای آموزش و پرورش مناطق و شهرستان‌های استان اظهار کرد: برنامه تعالی مدیریت مدرسه، برنامه‌ای است است که با هدف ترویج و تقویت سیستم خودارزیاب در درون مدرسه، ارتقای کیفیت آموزشی و مشارکت مسئولان، والدین و دانش آموزان در اداره مدرسه اجرا می شود. وی خاطر نشان کرد: این برنامه باهدف ارتقاء سیاست‌های کلان آموزشی در دستور کار قرار گرفته و بعد از چند سال اجرا به صورت آزمایشی در حال حاضر کلیه مدارس دوره اول و دوم متوسطه و هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش را تحت پوشش قرار داده است. مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش اصلاح و تعریف رویکردها را از مهم‌ترین اهداف برنامه تعالی مدیریت مدرسه دانست و افزود: در واق